تایید اسناد و امضا: وکالت نامه، رضایت نامه، اقرارنامه
در حال حاضر کلیه امور مربوط به تایید اسناد ( انواع وکالت نامه، گواهی امضاء شامل رضایت نامه، اقرار نامه ) فقط از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه انجام میشود. به این منظور لازم است ابتدا از منزل یا محل کار در سامانه میخک ثبت نام و وارد صفحه اصلی شوید . سپس روی قسمت «وکالت نامه» کلیک کرده و وارد صفحه تنظیم وکالت نامه شوید. پس از قرار دادن اطلاعات لازم، و ثبت نهایی، سامانه یک کد رهیگیری در اختیار شما قرار می دهد. پس از آن میتوانید برای تایید وکالت خود در روزهای دوشنبه، چهار شنبه و جمعه به جز ایام تعطیل رسمی، از ساعت 9 الی 11 صبح به سفارت مراجعه نمایید و به هنگام ورود از گیشه 3 نوبت بگیرید.
مراحل تنظیم وکالت نامه:
« قبل از تنظیم وکالت نامه هدف از تنظیم آن را مشخص کنید. چنانچه قصد انجام معامله معین یا اقدام خاصی دارید ابتدا متن مورد نظر را از وکیل یا دفتر اسناد رسمی یا فرد مطلع به امور حقوقی گرفته و پس از تایپ در رایانه خود آن را حفظ کنید تا در هنگام تنظیم وکالت نامه در سامانه میخک از آن استفاده کنید.»
- ثبت وکالت نامه ودریافت کد رهگیری از سامانه میخک به شیوه زیر:
- ورود به صفحه اصلی سامانه میخک
- ثبت نام در سامانه میخک : اگر برای بار اول به سامانه مراجعه میکنید ابتدا باید ثبت نام کنید.
- ورود به سامانه میخک با رمز عبور موقت یا ثابت: اگر رمز عبور موقت را انتخاب کنید، کد ورود به سامانه به ایمیل شما ارسال میشود که با وارد کردن آن در محل مورد نظر امکان ورود به حساب کاربری خود را خواهید داشت.
- مراجعه به صفحه «وکالت نامه» ، انتخاب نمایندگی (اسلو) و سپس یکی از عناوین وکالت نامههایی که به موضوع شما منطبق یا نزدیک است. استفاده از متن پیشنهادی سامانه و تکمیل آن و یا تایپ متن مورد نظر خود که از قبل در رایانه ذخیره کرده اید. چنانچه توصیه شد، قبل از تنظیم وکالت در سامانه، متن مورد نظر را با وکیل یا دفتر خانه اسناد رسمی خود در ایران هماهنگ کرده و از درست، شمول و کامل بودن آن اطمینان حاصل کنید. سپس متن پیش فرض سامانه را حذف کنید و متن مورد نظر خود را در سامانه میخک با کپی و جاگذاری آن درج کنید.
- دقت کنید که به هنگام ثبت درخواست، نمایندگی اسلو انتخاب شده باشد.
- در انتها با فشردن دکمه ثبت، کد رهگیری برای شما ارسال میشود.
- برای دیدن فایل راهنما لطفا اینجا را کلیک کنید.
2. مراجعه حضوری به سفارت: با اصل مدارک شناسایی ایرانی ( شناسنامه یا کارت شناسایی ملی و گذرنامه معتبر ) برای امضا و تایید وکالت نامه تنظیم شده مراجعه کنید و توجه داشته باشید که پس از دریافت کد رهگیری 90 روز فرصت دارید برای امضای وکالت نامه مراجعه کنید در صورت عدم مراجعه در این مدت درخواست شما به صورت خودکار بایگانی میشود و لازم است دوباره وکالت جدید تنظیم و مجددا کد رهگیری دریافت شود.
هزینه تأیید انواع وکالتنامه: هزینه هر وکالت نامه بر اساس ردیف های 121 الی 129 آیین نامه تعیین تعرفه کنسولی مصوب هیات وزیران و مفاد متن وکالت نامه تعیین می شود.
- وکالتنامه مربوط به انجام امور اداری، بانکی و حقوق بازنشستگی،خرید اموال منقول (خودرو)، دریافت مستمری، قضائی و .. معادل 20 یورو برابر 230 کرون نروژ
- وکالتنامه مربوط به فروش اموال منقول مانند: ماشین، موتور، سهام شرکت و ... معادل 30یورو برابر 345 کرون نروژ
- وکالتنامه مربوط به خرید اموال غیر منقول مانند: املاک و مستغلات و ... معادل 50 یورو برابر 575کرون نروژ
- وکالتنامه مربوط به فروش اموال غیر منقول مانند: منزل، آپارتمان، زمین، باغ، مغازه و... معادل 132یورو برابر 1518 کرون نروژ
- رضایت خروج همسر و فرزندان و تصدیق و گواهی امضاء ... معادل 20 یورو برابر 230 کرون نروژ
توجه: در صورت نوسان نرخ تبدیل یورو به کرون نروژ این مبالغ تغییر میکند.
توصیههای مهم:
- پس از امضای وکالت نامه و ثبت نهایی و تأیید آن توسط متصدی مربوطه در سفارت و بارگذاری و ارسال سند امضا شده در سامانه میخک امکان اصلاح و ویرایش متن وکالتنامه توسط متقاضی و یا متصدی مربوطه در سفارت وجود ندارد. تاکید میشود که هر گونه تغییری در وکالت نامههای امضا و ثبت شده امکان پذیر نبوده و مستلزم ثبت درخواست جدید و طی مراحل فوق الذکر بوده و البته برابر مقررات مشمول دریافت هزینه جدید نیز خواهد بود.
- حتی الامکان برای انجام معاملات معین، از تنظیم و ارسال وکالتنامههای جامع و کلی به دلیل عدم کارایی آن در داخل کشور،اجتناب نموده و سعی شود وکالت نامهها بصورت جداگانه و تفکیک شده و با جزئیات دقیق تنظیم و ارائه گردد.
- افرادی که شناسنامه و کارت ملی آنها در ایران میباشد، باید قبل از ارائه درخواست و مدارک به سفارت، اقدام به ثبت درخواست کپی برابر اصل مدارک در سامانه میخک نموده و سپس از بستگان خود بخواهند که اصل مدارک را برای رسیدگی، تایید و ارسال تصویر برابر اصل آن به سفارت از طریق وزارت امور خارجه واقع در تهران خیابان امام خمینی جنب سردر باغ ملی ساختمان شماره 3 میز خدمت کنسولی و در سایر استانها به دفاتر وزارت امور خارجه ارائه نمایند و هنگام مراجعه به سفارت با ارائه درخواست ثبت شده و سایر مدارک خود، کد رهگیری سند برابر با شده از ایران را اعلام فرمایید. مزید اطلاع وزارت امور خارجه در این شهرها نمایندگی استانی دارد: اردبیل- ارومیه - اصفهان -اهواز - بجنورد - بندر انزلی - بندرعباس - بوشهر - بیرجند - تبریز - چابهار - زاهدان - زنجان - ساری - شیراز - قزوین - قشم - قم - کرمان - کرمانشاه - کیش - گرگان - مشهد -یزد.
- سفارت تنها مسئولیت تایید امضای شما را بدون توجه به مندرجات متن وکالت نامه بر عهده دارد، لذا توصیه میشود نکات مورد نظر خود را با مشورت قبلی در متن وکالت درج فرمایید. (متنهای وکالت درسامانه میخک قبل از تایید نیز به وسیله کاربر کنسولی قابل ویرایش، حذف و اضافه هستند.)
- برای خرید و فروش اموال غیر منقول و ملک حتماً مشخصات آن بر اساس اطلاعات مندرج در سند مالکیت از قبیل نشانی، پلاک ثبتی مساحت و غیره مطابق با سند آن و برای فروش خودرو مشخصات خودرو از قبیل شماره شهربانی ، شماره شاسی، شماره موتور، سال ساخت، مدل و غیره، و به منظور فروش خط تلفن شماره آن و در وکالت نامه قید شود. همچنین در وکالت نامههای بانکی نیز مراجعه به بانک شعبه و شماره حساب و غیره ذکر شود. همچنین در سایر موارد مشابه حتما سعی کنید مشخصات مورد نیاز را درج فرمایید.
- در وکالت انحصار وراثت لازم است که نام متوفی و نسبت آن با موکل حتما درج شود.
- در رضایت خروج همسر، لطفا مشخصات همسر و در صورت نیاز مشخصات فرزند یا فرزندان را کامل درج کنید و موارد اضافه و نقطه چینهای بی مورد را از متن وکالت حذف فرمایید.
- عقد وکالت یکی از عقود مدنی است و بنا بر ماده 210 قانون مدنی احراز اهلیت موکل رکن اساسی تنظیم وکالت نامه و وظیفه متصدی ثبت وکالت است. بنا بر این فردی که قوه تمیز و درک لازم برای تصرف در اموال را ندارد، فاقد اهلیت محسوب میشود. مانند وضعیت فرد در حال اغما یا بیهوشی، فراموشی، اختلال حواس و یا بیماریهای اختلال شناخت که فرد قادر به اداره اموال خویش نمیباشد و یا به دلیل مشکل سلامت عقلی از توانایی لازم برای تشخیص منافع و اداره اموال خود برخوردار نیست، لذا چنین فردی اهلیت تنظیم عقد وکالت را ندارد.
- وکالت نامه یکی از اسناد رسمی است که به موجب عقد وکالت تنظیم میشود و بر اساس ماده 1287 قانون مدنی، امضاء متقاضی ذیل اسناد رسمیباید توسط مامور ذیصلاح و در حضور مامور انجام شود. فردی که می خواهد وکالت بدهد و یا متقاضی تایید امضاء خود میباشد، لازم است در محل سفارت حاضر شده و در حضور مسئول مربوطه اسناد را امضاء کند.
- هموطنان عزیز توجه و آگاهی داشته باشند که حساب کاربری شما در سامانه میخک حاوی اطلاعات شخصی بوده و حریم خصوصی شما محسوب میشود. چنانچه اجازه دهند افرادی غیر از خودتان و با ایمیلی غیر از ایمیل شخصی خودتان به کاربری شما وارد شوند، این افراد میتوانند دسترسی به حریم خصوصی شما در سامانه میخک داشته باشند و هر گاه از اطلاعات شما سوء استفاده ای صورت پذیرد، مسئولیت عواقب آن متوجه شما خواهد بود.
- هموطنانی که در سامانه میخک و یا قبل از ایجاد سامانه نسبت به تنظیم وکالت نامه و نصب وکیل اقدام کرده اند، در صورتی که وکالت بلاعزل نباشد، میتوانند با تنظیم وکالت نامه فسخ وکالت و عزل وکیل در سامانه میخک برای فرد دیگری نسبت به عزل وکیل وفسخ وکالت نامه تنظیم شده قبلی ( به اصطلاح ابطال وکالت نامه ) اقدام نمایند. زیرا عقد وکالت عقدی جایز است و هر یک از طرفین میتوانند این عقد را فسخ کنند. بنا بر این وکیل جدید با ارائه وکالتنامه به دفاتر اسناد رسمی داخل کشور نسبت به تنظیم اطلاعیه فسخ وکالت نامه و عزل وکیل برای ادارات کل ثبت اسناد و املاک کشور (ایران) اقدام می نمایند.
- در عین حال که عقد وکالت عقدی جایز است اما در صورتی که ضمن عقد خارج لازم دیگری که مذکور در وکالت است، عقد وکالت جایز را تبدیل به عقد لازم کنند، در این صورت وکالت نامه بلاعزل شده و در واقع موکل حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط کرده و دیگر نمیتواند با اراده خویش وکیل را عزل کند. بنا بر این اگر به دلیل موجهی که دارای جنبه قانونی باشد، نیاز است که وکیل عزل شود، تنها از طریق تنظیم دادخواست قضایی و مراجعه به دادگاه صالحه قابل پیگیری میباشد و در این خصوص باید تنظیم وکالت نامه دعوی حقوقی و قضایی و با نصب وکیل دادگستری اقدام شود. توصیه میشود هموطنان حتی الامکان از تنظیم وکالت بلاعزل تا زمانی که ثمن معامله را دریافت نکرده اند، خودداری کنند.
توافق نامه سطح خدمت :
هدف
هدف از توافقنامه سطح خدمت این است که به منظور ارائه با کیفیت خدمت ارائه شده توسط وزارت امور خارجه، کیفیت تحویل ارائه خدمت برای خدمت گیرندگان مورد توافق قرار گیرد.
تعهدات متقابل خدمت گیرنده و سفارت
متقاضی دریافت خدمت مکلف است تنها از طریق سامانه میخک درخواست خود را ثبت و با در دست داشتن مدرک هویت ایرانی در سفارت حاضر شده و خدمت مورد نظر را تکمیل نماید.
موارد مربوط به زمان انجام خدمت، تعداد مرتبه مراجعه حضوری متقاضی، نحوه دسترسی و زمانهای دسترسی
به خدمت و کلیه جزئیات خدمت بصورت کامل در فهرست خدمت ذکر شده است.
هزینه ها و پرداخت ها
توافقات مربوط به هزینهها و پرداخت ها منطبق با اطلاعات ثبت شده در شناسنامه خدمات دریافت خواهد شد.
دوره عملکرد
این توافقنامه سطح خدمت تا زمانی که لیست خدمات توسط وزارتخانه ارائه میشود اعتبار خواهد داشت
عنوان خدمت : تایید وکالتنامه و گواهی امضای اتباع ایرانی در خارج کشور
شناسه خدمت : 10011000100
نام سامانه و آدرس: https://mikhak.mfa.ir
نوع خدمت: خدمت دستگاههای دولتی به مردم(G2C)
شرح خدمت: تایید وکالتنامه و گواهی امضای اتباع ایرانی در خارج کشور
نحوه دسترسی به خدمت: اینترنتی - حضوری
تلفن: 23272960 47+ و به ترتیب انتخاب کلیدهای 1، 1، 3 ساعت تماس: 15 الی 16
ایمیل: osl.consulate@mfa.gov.ir
نشانی : Drammensvien 88E, 0244, Oslo, Norway
راهنمای دیجیتال
مشاهده/دانلود
فایل راهنما
مشاهده/دانلود